#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Recenze knihy*


Authors: PhDr. Dzidová Lenka, Ph.D. 1
Authors‘ workplace: PhDr. Lenka Dzidová, Ph. D., AquaKlim, s. r. o., Sanatoria Klimkovice, 742 84 Klimkovice, Česká republika. 1
Published in: Listy klinické logopedie 2025; 9(1): 77
Category: Read - recommended?!

Lenka Dzidová
Lenka Dzidová

Klinický logoped věnující se problematice dospělých osob se získanou neurogenní poruchou komunikace si je vědom limitů týkajících se ambulantní logopedické intervence zejména u chronických pacientů. U těchto osob se chvílemi vytrácí motivace ke komunikaci, bývá zde omezenější funkční komunikace a postupem času není neobvyklá stále narůstající sociální izolace.

Právě skupinová intervence se jeví v těchto případech jako vhodná forma terapie. U dospělých osob se získanou neurogenní poruchou komunikace (ať už se jedná o osoby s afázií, dysartrií či verbální apraxií) podporuje sounáležitost ke skupině, přispívá k funkční komunikaci a napomáhá těmto osobám vyjádřit svůj názor ve skupině. Účastníci skupiny se díky této formě terapie obvykle stávají sociálně zdatnějšími.

Z výše zmíněných důvodů vznikla Příručka skupinové logopedie v české a anglické verzi na základě projektu z Fondů EHP a Norska, jenž probíhal od září 2024 do konce března 2025. Do tohoto projektu se zapojily organizace dlouhodobě se zaměřující na skupinovou terapii osob se získanými neurogenními poruchami řeči – Cerebrum a Heilaheill.

Nově vzniklá publikace je rozčleněna do 15 kapitol a přidány jsou dvě bonusové kapitoly. V úvodu je vysvětlen význam skupinové terapie a zásady pro organizaci této formy rehabilitace. Uvedena jsou doporučení, která se týkají častosti terapie, její délky, obsazenosti a požadavků na počet přítomných terapeutů. Je zde zmíněna důležitost sociální interakce osob se získanou neurogenní poruchou komunikace s důrazem na funkční komunikaci, například i s využitím prvků alternativní či augmentativní komunikace.

Jednotlivé kapitoly se zabývají tematikou osobního, volnočasového i pracovního života. Část je věnována také České republice, svátkům a oslavám či národním zvykům. V příručce jsou jako bonus přidány dvě lekce vytvořené islandskými klinickými logopedy. Tyto bonusové lekce nám přibližují nejen zajímavá místa Islandu, ale také některé islandské státní svátky a oslavy.

V každé kapitole této příručky jsou vyzdviženy konkrétní cíle, pomůcky, časový rozvrh i bonusové aktivity – pracovní listy vhodné jako doplňková aktivita či domácí úkol. V lekcích jsou často využívány různé formy hádanek a kladení otázek. Součástí lekcí jsou variabilně zaměřené hry, např. Tik-tak bomba, Bingo, Slovní kopaná, Kufr apod. Závěr každé kapitoly obsahuje přílohy – texty ke čtení a k rozstříhání, velmi zdařilý obrázkový materiál a fotografie. Celý text je výborně srozumitelný a vzhledem k množství obrazového materiálu i názorný.

Tato kniha vznikla na základě osobních zkušeností autorů se skupinovou terapií osob se získanými neurogenními poruchami komunikace a jistě bude skvělým pomocníkem a inspirací nejen pro logopedy, ale i pro rodinné příslušníky a pečovatele či další profese využívající skupinové terapie u této cílové skupiny osob.


Labels
Clinical speech therapy General practitioner for children and adolescents

Article was published in

Clinical speech therapy (Listy klinické logopedie)


2025 Issue 1
Popular this week
Most read in this issue
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#