10 tipů jak zvládat noční směny

6. 1. 2019

Lidský organismus je přirozeně „naprogramován“ na spánek v noci a aktivitu ve dne. Noční směny proto mohou být pro sestry a další zdravotnické pracovníky náročné. Existují však různé tipy jak si práci v noci usnadnit a lépe si navyknout na nestandardní pracovní režim.

Inzerce
  1. Některým zdravotníkům, kteří pracují ve směnném provozu, pomáhá krátký půlhodinový spánek před odchodem z domova na noční směnu. Pokud máte možnost vyzkoušet tento režim, pokuste se vypozorovat, jak „dlouhý“ odpočinek vám vyhovuje.
  2. Během noční směny je lepší volit k jídlu několik lehčích pokrmů místo jednoho velkého jídla. Tělo bude moci lépe hospodařit s energií. Trávení vydatného jídla v nočních hodinách může být pro organismus náročné.
  3. V případě chuti na sladké mějte místo průmyslově vyráběných sladkostí či zákusků na noc připravené ořechy a čerstvé nebo sušené ovoce.
  4. I v noci je důležité dodržovat pitný režim. Můžete tak předejít například bolestem hlavy a zmírnit stupeň únavy. Před koncem směny se vyhýbejte kofeinovým nápojům, které mohou ztížit usínání po příchodu domů.
  5. Pohybujte se. Pokud v průběhu noční směny bojujete s poklesem energie a rostoucí únavou, pravidelně se protahujte. I po několika krátkých cvikách se můžete cítit výrazně lépe.
  6. Pokuste se v rámci směnného režimu nastavit co nejpravidelnější režim, ve kterém si vyhradíte dostatek času na spánek i další formy odpočinku.
  7. Směnný provoz a práce v noci mohou zvyšovat riziko rozvoje některých onemocnění. Negativní dopady zahrnují například vysoký krevní tlak, poruchy spánku, poruchy menstruačního cyklu či nadváhu. Nepodceňujte žádné zdravotní problémy ani význam prevence.
  8. Pokud se z noční služby vracíte domů autem, pamatujte na bezpečnost – otevřená okénka a hlasitě puštěné rádio nemusejí být účinné metody pro udržení pozornosti a prevenci mikrospánku. Pomoci může přítomnost další osoby v autě, zkuste proto nabídnout odvoz i někomu z kolegů.
  9. Po příchodu domů odolejte pokušení věnovat se různým aktivitám a naplánujte si spánek. Ložnici zatemněte a připravte si klidné prostředí na spaní. Pomoci mohou špunty do uší, klapky na oči a vypnutý mobil.
  10. Nebojte se zeptat zkušenějších kolegů, jaké metody jim pomáhají při zvládání nočních služeb. Kombinace prověřených tipů a vlastních zkušeností je ideálním způsobem jak najít vhodný přístup ke směnnému provozu a práci v nočních hodinách.

(pak)

Zdroje:
1. Ross B. The first time: surviving the night shift. Nursing Times 2011 Sep. Dostupné na: www.nursingtimes.net/students/the-first-time-surviving-the-night-shift/5027663.article
2. Survival tips for nurses working the night shift. EveryNurse 2018 Oct 20. Dostupné na: https://everynurse.org/survival-tips-nurses-working-night-shift



Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se