Kuriózní lidová léčba alergie na ananas

10. 2. 2016

Lidové léčitelství je problémem, který sužuje snad celý svět. Obzvláště v Africe se šamanská léčba těší všeobecné důvěře a ochotě pacientů dodržovat i ty nejbizarnější kúry. Snad proto přivedla obyčejná potravinová alergie mladou dívku z Kamerunu do péče šamana, který jí ordinoval těžce toxickou látku.

Inzerce

Dvaadvacetiletá studentka z Kamerunu byla hospitalizována pro difuzní bolestivé kožní erupce, které trvaly přibližně tři dny. Nynější onemocnění údajně začalo jako alergická reakce na ananas. Svojí alergie si byla pacientka vědoma již po delší dobu. Ve snaze o její léčbu ji její matka donutila opakovaně vypít roztok připravený ze střelného prachu, který koupila na trhu a smíchala s trochou vody. Střelný prach se typicky skládá z dusičnanu draselného (přibližně 75 % obsahu), elementární síry (10 %) a dřevěného uhlí (15 %).

Třetí den této „léčby“ si pacientka všimla kožních erupcí. Na začátku měly makulopapulární charakter, později se měnily v eroze. Postižení kůže bylo doprovázeno horečkou. Postupem času se na kůži vytvořila varieta nejrůznějších erupcí, od hyperpigmentovaných papul po puchýře a eroze bez Nikolského příznaku. Ušetřeny byly dlaně a chodidla. Spojivky a sliznice nosu, ústní dutiny, vulvy, vagíny a anu však byly těžce postiženy. Tento soubor příznaků je typický pro Stevensův–Johnsonův syndrom (SJS).

SJS je erytematózní kožní onemocnění multifaktoriální etiologie, doprovázené tvorbou puchýřů a slizničním postižením. Deskvamace kůže obvykle přesahuje 10 %. Jedná se o život ohrožující onemocnění, které vzniká nejčastěji jako nežádoucí účinek farmakoterapie nebo jako kožní manifestace infekčních chorob (systémová kandidóza, atypické pneumonie, cytomegalovirus). Léčba spočívá především v infuzích elektrolytů a krytí kožních lézí, může být použita i imunomodulační terapie ve formě IVIG či kortikoidů.

Tato terapie byla pacientce s úspěchem aplikována. Výsledek byl uspokojivý, následkem jsou pouze pozánětlivé srůsty a difuzní dyschromie. Pravděpodobně se jedná o první publikovaný případ rozvoje Stevensova–Johnsonova syndromu následkem požití střelného prachu.

(pez)

Zdroje:
1. Kouotou E. A., Defo D., Zoung-Kanyi Bissek A. C., Ndjitoyap Ndam E. C., Beylot-Barry M. Stevens-Johnson’s syndrome following ingestion of gunpowder. Ann Dermatol Venereol 2012 Oct; 139 (10): 617−620; doi: 10.1016/j.annder.2012.05.005.
2. Chantaphakul H., Sanon T., Klaewsongkram J. Clinical characteristics and treatment outcome of Stevens-Johnson syndrome and toxic epidermal necrolysis. Exp Ther Med 2015 Aug; 10 (2): 519−524.

Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se