#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Virtuální čekárna ČR – změňme společně současné zdravotnictví

26. 5. 2020

Pokud pracujete v ordinaci praktického lékaře, dobře víte, jak často se na vás nebo lékaře obracejí pacienti s dotazy, které se neustále opakují. V čekárnách vysedávají pacienti, které každou chvíli někdo předběhne se slovy „já si jdu jenom pro recept“ nebo „já se chci jen na něco zeptat“, a to samé je s telefony, jež nepřestávají zvonit. Nervozita pacientů roste úměrně s časem, který v čekárně tráví a nezřídka se stane, že si svou frustraci vybíjejí právě na vás, sestrách. I proto přicházíme s projektem Virtuální čekárna ČR, který přináší výhody distanční medicíny do praxe.

O co jde?

Virtuální čekárna ČR je projekt, v jehož rámci spojily síly dvě osvědčené služby – edukační portál proLékaře.cz a online medicínská poradna s možností objednání k lékaři uLékaře.cz. Jedná se o službu, která je dostupná jak lékařům, tak pacientům online 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, jednoduše z mobilu nebo z počítače, bez nutnosti instalace software či pořizování dalšího vybavení.

„Toto řešení, které propojuje pacienty s jejich ošetřujícími praktickými lékaři a umožňuje tak oběma stranám efektivnější komunikaci a řešení problémů, jsme vypracovali během pandemie COVID-19, abychom zvýšili bezpečnost lékařů i jejich pacientů,“ vysvětluje jeden ze zakladatelů projektu a spoluzakladatel portálů proLékaře.cz a uLékaře.cz MUDr. Tomáš Šebek. „Kromě toho jsme však mysleli i na jeho využití v době ‚postkoronavirové‘, což právě teď nastává.“

Jak to funguje?

Pacient si ve Virtuální čekárně najde a označí svého registrujícího praktického lékaře. Vyplní jednoduchý formulář, uvede své identifikační údaje a v krátkosti popíše svůj zdravotní problém. Vedle toho vyplní i dotazník o bezinfekčnosti. Tyto informace zpracuje služba uLékaře.cz a pošle je společně s návrhem řešení ošetřujícímu praktickému lékaři. Prvotní triáž provede jeden z více než 300 lékařů, kteří v rámci poradny uLékaře.cz již nyní odpovídají, takže není třeba se bát kvality jejího provedení.

Celá komunikace v prostředí Virtuální čekárny probíhá přísně zabezpečeně. Lékařova komunikace s pacientem se navíc ukládá do jeho profilu, takže se k ní může kdykoliv vrátit.

Ošetřujícímu lékaři přijde e-mailem upozornění, že má ve Virtuální čekárně pacienta. Sám se rozhodne, kdy se bude jeho požadavku věnovat a zda využije návrh řešení, který mu společně s požadavkem přišel, nebo zda zvolí jiný postup. V případě, že to uzná za vhodné, si může pacienta pozvat k návštěvě. 

Nejen čas jsou peníze

Výhod, které Virtuální čekárna ČR přináší, je velké množství. Těmi hlavními, které ordinace praktických lékařů ocení, jsou:

  • Lepší organizace chodu ordinace a času návštěv pacientů: Virtuální čekárna ČR odbavuje pacienty 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Lékaři se tak sami rozhodnou, kdy se chtějí požadavkům svých pacientů věnovat. Díky jednoduchému a efektivnímu způsobu komunikace mohou navíc své pacienty lépe vést k prevenci nebo si je zvát k pravidelným vyšetřením.
  • Vyšší efektivita práce: Distanční přístup sníží počet telefonátů a osobních návštěv pacientů přímo v ordinacích lékařů. Ušetřený čas mohou lékaři i sestry věnovat jiným činnostem či pacientům.
  • Finanční výhody: Vyšší efektivita s sebou přináší i vyšší zisky. Virtuální čekárna ČR vytváří prostor pro získání finančních výhod ze strany zdravotních pojišťoven ať už za využívání vzdáleného přístupu k pacientům nebo z hlediska kapitace za vyšší počet registrovaných pacientů či bonifikace za objednávkový systém. Mimo to otevírá cestu pro navýšení bonifikace za dosažení minimálního počtu preventivních prohlídek nebo preventivních kontrol chronicky nemocných pacientů.
  • Časová flexibilita: Distanční přístup umožňuje odbavit dotazy pacientů odkudkoliv a kdykoliv dle možností lékaře.

Pacient, který navštíví Virtuální čekárnu ČR, bude mít jistotu odpovědi − i v případě, že jeho ošetřující praktický lékař není do Virtuální čekárny ČR zapojený, dostane odpověď na svůj dotaz od jednoho z lékařů, kteří odpovídají v poradně uLékaře.cz.

Svůj dotaz může položit prostřednictvím jakéhokoliv zařízení − tedy mobilu, tabletu či počítače − kdykoliv a odkudkoliv, a stejně tak si i na odpověď může počkat například v pohodlí domova či v práci.

V neposlední řadě pomáhá Virtuální čekárna ČR zamezit šíření infekčních chorob, neboť vyplněním dotazníku o bezinfekčnosti se dá případně detekovat infekční pacient a rovnou odeslat do specializovaného zařízení, aniž by musel předem navštívit ordinaci praktického lékaře.

Jak se zapojit?

Virtuální čekárna ČR je v současné době pro lékaře díky sponzorům přístupná zdarma. Využívat její služby naplno bude možno od 1. června 2020

Od 12. května, kdy byla Virtuální čekárna ČR spuštěna, se do ní mohou začít registrovat praktičtí lékaři pro dospělé a praktičtí lékaři pro děti a dorost. 

Registrace je jednoduchá a děje se prostřednictvím portálu proLékaře.cz. Ti, kdo zde již jsou registrováni, mohou kliknout na odkaz, vyplnit registrační formulář a zapojit se do Virtuální čekárny ČR.

Praktičtí lékaři, kteří na portálu proLékaře.cz ještě registrovaní nejsou, se tu nejprve zdarma zaregistrují a poté se mohou registrovat i do Virtuální čekárny ČR.

Vždy ve spojení

O tom, že pacienti po distančním přístupu v medicíně volají, svědčí mimo jiné stále se zvyšující počet návštěv online medicínské poradny uLékaře.cz. Proto ať už se čeští praktičtí lékaři rozhodnou do Virtuální čekárny ČR zapojit, či nikoliv, nabízí jim Virtuální čekárna ČR možnost vytvořit si medailonek o své ordinaci. Jednoduše tak mohou své pacienty informovat například o změně ordinačních hodin, termínech dovolené a dalších důležitých věcech.

„Využívání výhod distanční medicíny nebylo pro lékaře nikdy snazší. Vím, že ne všechno v medicíně lze řešit distančně, ale je prokázáno, že v 10 až 15 procentech případů to lze − a právě pro tyto případy je tu naše Virtuální čekárna. Rád bych proto požádal kolegy lékaře, aby se nejen zapojili do našeho projektu, ale také o něm informovali své pacienty. Pojďme společně dělat medicínu 21. století a dostat distanční medicínu do běžné praxe. Ušetříme tak čas a peníze nejen sobě, ale ve výsledku celému českému zdravotnictví,“ uzavírá MUDr. Šebek.

redakce proSestru.cz



Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#