Všímavostí k trvalé redukci hmotnosti

7. 2. 2022

Česko patří mezi země s největším výskytem obezity. Terapie lidí s nadváhou a obezitou by měla kromě nutriční edukace zahrnovat také psychologické působení − je důležité se zabývat nejen tím, co hubnoucí jedí, ale také proč a jak jedí. Jako jedny z nejefektivnějších směrů pro dosažení trvalých změn v chování, emocích a myšlení se jeví kognitivně-behaviorální terapie a mindfulness (všímavost). Seznámit se nejen s těmito psychologickými přístupy, ale vůbec s komplexní metodikou zdravého hubnutí společnosti STOB se mohou všichni lékaři i další zdravotníci v rámci školení lektorů, které startuje koncem února 2022.

S otázkou proč a jakými psychologickými přístupy můžeme obohatit možnosti terapie obezity jsme vás seznámili již v tomto článku. Dnes se blíže podíváme na tzv. třetí vlnu kognitivně-behaviorální terapie, konkrétně na mindfulness.

Co je všímavost?

Mindfulness je uvědomování si přítomného okamžiku věnováním pozornosti této chvíli bez hodnocení, souzení sama sebe a bez snahy o změnu. Nácvikem všímavosti se člověk naučí řešit stresy v životě přijatelnějším způsobem než jídlem a zvýší si kvalitu života i v dalších oblastech. Pokud se hubnoucí soustředí na přítomnost, nenechají tak prostor pro rozvíjení dalších negativních emocí a myšlenek, které často vedou k tomu, že řeší tyto nepříjemné stavy sladkostmi.

Směr mindfulness, konkrétně mindful eating (všímavé jedení), je v současnosti pokládán za jeden z nejefektivnějších zejména při udržování hmotnostních úbytků. Lidé se během něj učí vnímat jídlo všemi smysly − tj. jaký má tvar, povrch, strukturu, barvu, vůni, chutě apod.

Trénujte s pacienty všímavé jedení

Všímavé jedení umožňuje pacientům prožívat potěšení z jídla mnohem intenzivněji a plně se soustředit jen na jídlo a jeho kvality. Dejte pacientovi malý kousek potraviny, které sní obvykle víc, než by chtěl (např. kousek kvalitní čokolády, hrozinku či cokoliv jiného). Přiveďte ho k tomu, aby se naučil vnímat jídlo všemi smysly a pokaždé, než usedne k jídlu, si uvědomil, že jí. Alespoň půl minuty by měl vždy věnovat tomu, že bude jíst všímavě.

Zhodnoťte s pacienty stupeň jejich hladu

Dalším důležitým krokem je také naučit se zhodnotit stupeň hladu. Před tím, než pacient začne jíst, by měl ve své mysli zhodnotit na škále od 1 (nasycenost) do 10 (velký fyziologický hlad), jak moc je hladový. Pokud zjistí, že hladový ve skutečnosti není, měl by se zamyslet nad tím, jak se cítí a co skutečně v daný okamžik potřebuje (odpočinek, lásku, společenský kontakt, ocenění, vyřešení problému, zmírnění smutku apod.) a zda může tuto svou potřebu uspokojit jinak než jídlem.

V průběhu konzumace jídla by se pak měl snažit zhodnotit stav svojí nasycenosti. Při všímavém jedení se totiž citlivost k nasycení zvyšuje, takže k uspokojení chuťových buněk stačí menší množství potraviny. Tento styl jedení zároveň vede k výběru kvalitních potravin.

Nabídka školení

Jíst všímavě je − zvláště v dnešní době − umění, ale tomuto umění se dá naučit. Stačí k tomu jen trocha trpělivosti. Máte-li zájem dozvědět se více o všímavosti ve vztahu k jídlu, můžete vyzkoušet 8týdenní on-line kurz Všímavostí k sobě. Prakticky si ho pak můžete natrénovat na školení lektorů STOB s názvem Psychologie hubnutí a aplikace znalostí do praxe, v němž se dozvíte i o dalších psychologických přístupech k terapii obezity. Třídenní školení, které se koná ve dnech 25.−27. 2. 2022, bude zaměřené na hubnutí pohledem psychologa.

Vzhledem k tomu, že prvky kognitivně-behaviorálního přístupu mohou využít ve své praxi rovněž nepsychologové, školí STOB v této metodice také nutriční terapeuty, nutriční poradce, lékaře, ale i fyzioterapeuty a další odborníky, kteří chtějí svou terapii obohatit o psychologický přístup ke změně životního stylu.

Více informací a přihlášky na školení najdete na stránkách společnosti STOB.

Obr. 1.
 

PhDr. Iva Málková
zakladatelka STOB



Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se