#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Sedm rad, jak nebýt postrachem konferencí

11. 7. 2018

Aktivní účast na konferenci může být požitkem, ale také noční můrou. A nejen pro vás, i pro vaše kolegy. Víte jistě, že to není vaší vinou?

Bojíte se konferencí? Nejste sami, jít s kůží na trh není snadné. Říct vše důležité, vyjádřit se stručně a jasně, na nic nezapomenout, neztratit se… A pak přijde ta „nejhorší“ chvíle. Diskuse.

Kdo je ten záškodník?

Někdy je diskuse příležitostí něco se dozvědět o tématu. Jindy se dozvíme pouze to, že jsme amatéři, kteří měli zůstat doma. A děsivým zjištěním je, že jsme to my, kdo kolegům těžké chvíle připravuje. Jak se polepšit?

  1. Pokládejte otázky, kterými řečníka podpoříte. Vyjádřete, že jste poslouchali a téma vás zaujalo. Nebojte se nechat si něco vysvětlit.
  2. Své ego schovejte na později. Diskuse není správná chvíle na prezentaci svých schopností nebo odborné převahy nad autorem.
  3. Můžete klást otázky, na které není snadné odpovědět, ale nesnažte se autora zesměšnit. Buďte fér, upozorňujte na problémy a jejich možná řešení.
  4. Nevyslýchejte autory, jestli četli tu a tu práci, proč ji nečetli nebo proč její výsledky nezohlednili. Každý z nás volí svůj specifický přístup k výzkumu a má na to právo. Buďte otevření.
  5. „Zkusili jste o tom přemýšlet i jinak?“ To není dobrá otázka. A hlavně nezkoušejte řečníka, jestli zná váš výzkum a chápe, proč se ho na to ptáte. Není pravděpodobné, že by tudy vedla cesta ke smysluplné debatě.
  6. Myslete na to, že autor má na svůj příspěvek omezený čas. Je zbytečné žehrat na nedostatečnou hloubku zpracování tématu a dožadovat se pořádného vysvětlení nebo prokázání všech údajů. Jestli vás příspěvek zaujal, můžete po skončení panelu za autorem zajít a probrat vše do hloubky nebo si vyžádat odkazy na jeho publikace.
  7. Máte výhrady nebo potřebujete vyjádřit nesouhlas? Udělejte to stručně, věcně a bez emocí. Pokud to stručně nejde, odložte diskusi na přestávku. Na nesouhlas máte právo, ale příliš příkrý projev znehodnocuje obsah sdělení.

Někdy je na vině řečník

Pokud jste to vy, kdo zrovna stojí na pódiu, snažte se také o konstruktivní přístup. Špatně formulovaná otázka ještě nemusí být zlomyslná, tazatelé nemají čas promýšlet a volit slova. A nikdy nevěřte, že je vaše sdělení tak dokonalé, aby kladení otázek jako takové bylo pobuřující.

Nouzový východ?

Když se vám přece jen stane, že vám někdo položí zlomyslnou otázku nebo na vás útočí, chovejte se k němu přátelštěji než on k vám. A v nouzi zapojte diplomacii: pokládejte doplňující otázky k otázce, předstírejte, že nerozumíte, ale máte zájem odpovědět. Po chvíli dohadování nikdo neodmítne návrh, že zbytek dořešíte osobně o přestávce. A jestli nestojíte ani o to, hledejte útočiště na toaletě. :)

(pez)

Zdroj: Begiato J., Campbell L., Gray S., Land I. Don’t be a conference troll: a guide to asking good questions. Higher education network, The Guardian 2015 Nov 11. Dostupné na: www.theguardian.com



Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#